راه‌حل‌های مشکل آب در تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تشریح وضعیت آب پایتخت گفت:حجم آب موجود درسدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 102، 34، 28، 157 و 97میلیون مترمکعب است که به ترتیب 20، 15، 10، 100 و 30 میلیون مترمکعب از این میزان آب مرده وغیرقابل مصرف است و باید صرفه جویی کرد.

به گزارش ایرنا، خسرو ارتقایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: روزانه 16 مترمکعب بر ثانیه و یا به عبارتی یک میلیون و 600 هزار مترمکعب از آب سدها برای شهر تهران برداشت و استفاده می شود.

وی یکی از راههای تامین آب تهران را بارور کردن ابرها عنوان کرد و گفت: اجرای عملیات بارورسازی ابرهای تهران به حدود بیست میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و حتی اگر در سال آبی جدید بارش های بیش از نرمال نیز داشته باشیم، وضعیت آبی استان تازه به یکسال گذشته بازخواهد گشت.

ارتقایی تصریح کرد: اگر این بارش دو سال ادامه یابد، وضعیت ذخایر آبی تازه به دو سال پیش یعنی سال 91-90 خواهد رسید که سال نرمال آبی استان تهران بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد که باید مدیریت مصرف آب را جدی بگیریم و مصرف کنندگان مصرف بهینه آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی گفت: تفکیک آب شرب از آب بهداشتی اقدام خوبی است که می تواند مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما این اقدام هزینه سنگینی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه با توجه به هزینه بالای تصفیه آب، آب های تصفیه شده در فلاش تانک ها استفاده می شود، به طوری که هر بار با استفاده از فلاش تانک 10 لیتر آب شرب برای مصارف بهداشت استفاده می شود.

ارتقایی با اشاره به صدور مجوز حفر چاه آب شرب به شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال جاری عنوان کرد: همانگونه که قبلا هم اعلام شد برای حفر 74 حلقه چاه مجوز صادر شده که تاکنون 20 حلقه چاه حفاری و 10 حلقه نیز در حال حفاری است و مابقی این چاه ها نیز با تعاملاتی که بین شرکت های آبفا و شهرداری انجام شده است به تدریج حفر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در صورت حفاری همه این 74 حلقه چاه، می توان 40 میلیون مترمکعب آب را برداشت و استفاده نمود.