پاکسازی آلودگی با نور خورشید و مداد

"ساموئل بوراو"، نوجوان 16 ساله، روشی برای پاکسازی آلودگی سمی با استفاده از موادی که در کرم ضد آفتاب و مداد یافت می شوند، ارائه کرده است. بوراو ترکیبی از دی اکسید تیتانیوم و اکسید گرافن توسعه داده که همانند رنگ می توان آن را روی سطوح داخلی و خارجی به کار گرفت. روش وی کارآمد و ارزان بوده و مواد تشکیل دهنده آن در محصولات روزمره یافت می شوند.
به گزارش "گروه علم و فناوری" عصر ایران، دی اکسید تیتانیوم در مواجهه با پرتو فرابنفش نور خورشید دارای خواص اکسیدکنندگی قوی است. در این فرایند، الکترون ها از دی اکسید تیتانیوم آزاد شده و رادیکال های آزاد ایجاد می شوند که در برخورد با هر گونه آلودگی از جمله اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار، تجزیه آنها را به همراه دارند. بوراو در توضیح پروژه خود به این نکته اشاره داشته است که در پی روشی برای بهبود خواص دی اکسید تیتانیوم به همراه ایجاد پوششی ارزان، با کاربری آسان و رنگ مانند بوده است تا در هر مکان و توسط هر فردی قابلیت استفاده داشته باشد.
بوراو مکانیزم انتقال الکترون گرافن را برای کمک به جلوگیری از بازترکیب حفره الکترونی در TiO2 مورد بررسی قرار داده است. همچنین، وی از نامحلول بودن گرافن در آب آگاه بوده اما با استفاده از اکسید گرافن محلول در آب توانسته است تا دو ماده را در یک حلال ترکیب کند. هنگام مواجهه با نور، دی اکسید تیتانیوم اکسید گرافن را به گرافن تجزیه کرده و این می تواند به کارایی بیشتر دی اکسید تیتانیوم کمک کند.
بوراو کاربردهای مختلفی را برای کشف خود معرفی کرده است؛ در قالب اسفنجی، این کشف می تواند برای تصفیه آب و هوا استفاده شود. مخلوط با شن و ماسه، می تواند برای کمک به فیلتر کردن فلزات سنگین از آب استفاده شود. به عنوان رنگ سطحی می تواند آلودگی سطحی و آلاینده های موجود در هوا را از بین برده و در قالب پودر روش توزیع آسان‌تری برای بهداشت آب - به راحتی پودر را در مخزن مورد نظر ریخته، آن را در معرض نور خورشید قرار می دهیم و آب پاک داریم - در سطح جهانی ارائه می کند.