فیلتر کربن نهایی

در مرحله پنجم دستگاه هاي پنج مرحله ای ، فیلتر کوچکی به نام فیلتر کربن نهایی وجود دارد. جنس و عملکرد این فیلتر دقیقا مشابه فیلترهای کربن فعال است. وظیفه اصلی این فیلتر حذف طعم و بوی نامطبوعی است که ممکن است در اثر ماندن آب در منبع ذخیره دستگاه ، به وجود آمده باشد.
از آنجا که فیلتر کربن نهایی ، در معرض آب تصفیه شده قرار دارد که عاری از هرگونه کلر ، گازهای شیمیایی و مواد آلی است ، لذا زمان اشباع شدن این فیلتر طولانی تر و عمر مفید آن بیشتر است. به طور متوسط این فیلتر می بایست بعد از گذشت یک سال تعویض شود. در غیر اینصورت همانطور که در مورد فیلترهای کربن فعال ذکر شد، باعث آلودگی میکروبی و باکتریایی آب خواهد شد.

کارتریج فیلتر دوش حمام
این فیلترها نیز نوع فیلترهای کربن فعال می باشند که در بالا به طور کامل توضیح داده شد. وظیفه آنها درست مانند آنچه در باره فیلترهای کربنی شرح داده شد ، حذف کلر ، گازهای شیمیایی و مواد آلی موجود در آب و حذف طعم و بوی نامطبوع آب است. زمان تعویض کارتریج فیلترهای دوش حمام نیز دقیقا مانند سایر فیلترهای کربنی ، به طور متوسط هر شش ماه یکبار می باشد.

کارتریج فیلتر UF ( Ultra Filter )
این فیلترها که در دستگاه های تصفیه آب چهار مرحله ای آکواجوی استفاده شده اند ، از صدها نی نازک و توخالی موسوم به هالو فایبر ( Hallow Fiber ) ساخته شده اند. جنس هالوفایبرها از نوعی پلیمر به نام پلی آمید است. وظیفه این فیلترها حذف کامل ذرات معلق و کلیه میکروبها ، ویروس ها ، انگل ها و باکتری های موجود در اّب با دقت بسیار بالایی معادل 02/0 (دو صدم ) میکرون است. منافذی که روی بدنه این نی ها وجود دارد به قدری ریز هستند که حتی کوچکترین میکروارگانیزم های موجود در آب نیز قادر به عبور از آنها نیستند. با استفاده از این فیلترها آب کاملا استریل می شود.
زمان تعویض فیلتر UF : عمر مفید این فیلتر نیز مانند ممبران RO ، بستگی به عواملی مثل : کیفیت آب ورودی به دستگاه ، میزان و نوع املاح محلول در آب و همینطور زمان تعویض سایر فیلترها دارد. درست مثل فیلترهای RO ، این فیلتر نیز به کلر حساس بوده و در معرض کلر آسیب می بیند. لذا تعویض به موقع فیلترهای کربنی در افزایش عمر مفید این فیلترها موثر است. در صورت تعویض به موقع سایر فیلترها ، فیلتر UF به طور متوسط 1 تا 2 سال عمر خواهد کرد. با افت فشار آب خرورجی از دستگاه ، از نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محل زندگی خود بخواهید تا دستگاه را بررسی کند و در صورت لزوم فیلتر UF را تعویض نماید.

فیلترهای ارزان اما غیر استاندارد و غیربهداشتی !
استقبال بی نظیر خانواده های ایرانی از دستگاه های تصفیه آب خانگی ، باعث شده است که عده ای از توزیع کنندگان سودجو نسبت به واردات و فروش انواع و اقسام دستگاه ها و فیلترهای غیر استاندارد و غیر بهداشتی در بازار ، اقدام کنند.
استفاده از فیلترهایی که با مواد اولیه غیر بهداشتی و غیر استاندارد تولید شده اند، می تواند عواقب وخیمی برای سلامتی مصرف کنندگان خصوصا زنان باردار و نوزادان داشته باشد.