دستگاه تصفیه آب خورشیدی

اگر شما امروز صبح که از خواب بيدار شدید توانستيد به راحتی یک ليوان آب آشاميدنی، چای و ... بنوشيد، بدانید که در دسته افراد خوش شانس کره زمین قرار دارید. چرا که آمار نشان می دهد يک هشتم جمعيت کره زمين، اين قدر ها خوش شانس نیستند و نمی توانند به سهولت به يک لیوان آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند.
تا آنجا که بررسی ها نشان می دهد 60 تا 80 درصد از بيماری های رايج بين مردمان مناطق محروم کره زمین از جمله کشور هند ناشی از استفاده از آب های آلوده به جای آب شرب سالم است.
راه های زیادی برای تصفیه آب های آلوده وجود دارد اما به مراتب برای جمعیت محروم هزینه بر بوده و مقرون به صرفه نمی باشد. يک کمپانی به نام Sarvajal يک دستگاه تصفيه کن خورشيدی به نام ATM طراحی کرده و به جمعیت محروم هند عرضه کرده است.
این دستگاه آب آلوده را به کمک فيلتر های نفوذی و اشعه فرا بنفش تصفيه می کند و انرژی مورد نياز خود را از انرژی نور خورشيد که در اغلب نقاط کشور هند به وفور يافت می شود تامین می کند. هر منطقه برای داشتن اين دستگاه کافی است که پیش پرداختی را به کمپانی بپردازد و دستگاه را تحويل گرفته و در محل مد نظر نصب کند.
باید گفت که این کمپانی در زمينه ارائه تسهيلات سلامت و بهداشت به مردم هند بسیار فعال بوده و تا کنون 120 امکان و خدمت بهداشتی متفاوت به 60 هزار نفر جمعیت اين کشور ارائه کرده است. این در حالی است که بهره بردن از اين خدمات برای هر خانوادی هندی تنها 3$ در ماه هزينه در بر دارد.
حتی ارائه پشتيبانی محصولات نيز از سوی این شرکت به بهترين شکل ممکن صورت می گیرد و ساکنین نقاط دور افتاده که امکان استفاده از شبکه لوله کشی آب شرب شهری را ندارند می توانند بدون دغدغه خاطر با کمترين هزینه سالمترين آب آشاميدنی را در اختیار داشته باشند.
پایین بودن هزینه ارائه این خدمات به منبع تامین انرژی دستگاه يعنی خورشید برمی گردد. اين نشان می دهد که با نگاهی دقيق به اقليم محیط زيست و به کار گيری خلاقیت می توان مشکلات بزرگی از زندگی را حل کرد تا رفته رفته همه بتوانند سهمی یکسان از زندگی داشته باشند.