فرآیند تصفیه آب

عملکرد تصفيه از ابتداي ورود به تصفيه خانه که از نوع پلساتور است تا انتهاي خروجي يک ساعت بطول مي انجامد و شامل مراحل زير است:
کلر زني مقدماتي در بندهاي انحرافي سدها
کلرزني ابتدائي در ورودي تصفيه خانه
افزودن مواد شيميائي و اختلاط سريع
اختلاط آرام، انعقاد و ته نشيني در پلساتورها
فيلتراسيون
کلرزني انتهائي
مراحل شش گانه فرآيند تصفيه آب ، بصورت نيمه اتوماتيک کنترل مي شود و گزارش آنها بوسيله دستگاههاي کنترل و اندازه گيري به اتاق کنترل ارسال و به صور مختلف زير به نمايش در مي آيند:
دبي آبهاي خام ورودي و تصفيه شده در دستگاههاي ثبات به صورت لحظه اي ثبت مي شوند.
سيگنالهاي علائم در تابلوي ميميک ديافراگم روشن و خاموش بودن دستگاهها را نمايش مي دهند.
علائم خطر ، اختلال و هشدار به همراه آژير خطر در تابلوي سيگنالهاي خطر به نمايش در مي آيند.
کلرزني مقدماتي
به منظور ضد عفوني کردن خطوط انتقال آب که محل مناسبي براي رشد ميکروارگانيسم ها است، در بندهاي انحرافي سدهاي طرق و کارده کلر به ميزان لازم به آب اضافه مي شود.

کلرزني ابتدايي

پس از مخلوط شدن آب دو سد در ابتداي ورود به تصفيه خانه، کلر که به فرآيند تصفيه نيز کمک مي نمايد به ميزان لازم با توجه به حجم و کيفيت آب ورودي توسط کلريناتورهاي گازي با نظر آزمايشگاه به آب اضافه مي شود.

افزودن مواد شيميايي
براي ته نشيني ذرات معلق موجود در آبهاي سطحي و زلال سازي از مواد شيميائي بنام منعقد کننده استفاده مي شود. اين مواد عبارتند از : کلرورفريک(منعقد کننده اصلي) ، پلي الکتروليک(کمک منعقد کننده) ، و آب آهک (تنظيم کننده PH )که پس از رقيق سازي در مخازن شيميائي بوسيله پمپهاي تزريق در حوضچه فلاش ميکسر به آب اضافه مي گردد. در اين حوضچه يک دستگاه همزن برقي براي اختلاط سريع مواد شيميائي با آب نصب شده است.

ته نشيني
آب پس از اختلاط با مواد منعقد کننده وارد پلساتورها مي شود و مراحل کواگولاسيون(انعقاد ذرات معلق) و فلوکولاسيون(تشکيل لجن) را طي مي کند در انجام اين مراحل دستگاه واکيوم چمبر که با وارد کردن ضربات پي در پي به آب باعث اختلاط آرام در حوضها مي شود بسيار موثر است. ابرهاي لجن تشکيل شده در اثر اختلاط آرام پس از ته نشيني در حوضچه هائي بنام هپر، بطور اتوماتيک با فاصله هاي زماني معين در کانالهاي منتهي به حوضچه تغليظ لجن تخليه و پس از جدا شدن آب صاف آن به بسترهاي لجن خشک کن هدايت مي شود.

فيلتراسيون
آب خام پس از زلال شدن از طريق کانالهاي جمع آوري واقع در سطح پلساتورها وارد فيلترهاي تند شني شده و با عبور از نازلهاي تعبيه شده در کف فيلترها بطرف کانالهاي خروجي و از آنجا به طرف منابع براي مصرف شهروندان هدايت مي شود. ضخامت اين فيلتر ها حدود ?? سانتي متر است که از دو لايه شن به قطر ? م م و ماسه به قطر ? م م تشکيل شده است . اين فيلترها پس از عبور آب نسبتا زلال و باقي ماندن ذرات معلق در بين ماسه ها در فواصل زماني يک تا دو روز توسط پمپهاي هوا و آب به صورت بک واش شستشو مي شوند.