گرافن جهان را تغییر می دهد

گرافن ممکن است مفیدترین ماده جهان باشد. اگرچه این ماده به اندازه یک اتم کربن ضخامت دارد اما 100 برابر قوی‌تر از فولاد بوده و همچنین بسیار انعطاف پذیر است. گرافن برای نخستین بار تقریبا یک دهه پیش توسط پژوهشگران معرفی شد اما فهرست پتنت های شامل این ماده به طور سرسام آوری هر ساله رشد می کند. این بازه زمانی ممکن است برای ایجاد یک انقلاب فناوارانه توسط گرافن و ایجاد تغییر در جهان کافی نباشد اما روند سریع پیشرفت و گسترش استفاده از این ماده آینده ای روشن را ترسیم کرده است. در ادامه برخی از نوآوری های گرافنی که در آینده نزدیک می توان شاهد حضور آنها در بازار بود را معرفی می کنیم.

سوخت از هوا
"آندره گایم" از دانشگاه منجستر و برنده جایزه نوبل اخیرا نشان داده است گرافن می تواند برای ساختن ژنراتورهای الکتریکی قابل حمل که از هیدروژن استخراج شده از هوا نیرو می گیرند، استفاده شود. اگرچه گرافن نسبت به کوچک‌ترین اتم ها نیز نفوذناپذیر است اما با این وجود می تواند برای غربال اتم های هیدروژن استفاده شود.
این به معنای آن است که فیلم های گرافن می توانند به صورت گسترده برای بهبود بهره‌وری غشاهای پروتونی که از اجزا ضروری فناوری سلول سوختی هستند بکار گرفته شوند. گایم آینده ای را ترسیم می کند که در آن خودروها می توانند با مقدار اندکی از هیدروژن هوا حرکت کنند.

دید فروسرخ
در فیلم علمی‌تخیلی "غارتگر" موجوداتی بیگانه دارای توانایی مشاهده محیط اطراف در حالت فروسرخ حرارتی نقش آفرینی می کردند. امروزه و به لطف گرافن، ممکن است ما نیز قادر به برخورداری از قدرت دید مشابه با آن موجودات بیگانه باشیم. پژوهشگران دانشگاه میشیگان لنزهای تماسی از جنس گرافن را توسعه داده اند که به فرد اجازه می دهد طیف فروسرخ به علاوه طیف های مرئی و فرابنفش را احساس کند. در صورت یکپارچه سازی این فناوری با لنزهای تماسی و یا دستگاه های الکترونیکی پوشیدنی دیگر قدرت دید انسان افزایش می یابد و به شیوه ای جدید با محیط اطراف خود تعامل خواهد داشت.

محصولات الکترونیکی مبتنی بر گرافن
دره سیلیکون در آمریکا را فراموش کنید زیرا آینده ممکن است بر دره گرافن متکی باشد. امروزه، دستگاه های الکترونیک به سیلیکون به عنوان یک جز ضروری وابسته هستند اما ترانزیستورهای سیلیکونی به حداقل اندازه خود که می توانند کارایی موثری را ارائه کنند، رسیده اند. ماهیت فوق نازک گرافن می تواند پاسخی به این مشکل باشد. گرافن می تواند به تولید دستگاه های الکترونیکی سریع‌تر از گذشته کمک کند. همچنین، این ماده ساخت نمایشگرهای لمسی انعطاف پذیر که غیر قابل شکستن هستند را امکان‌پذیر خواهد کرد.

جهانی بدون زنگار
از آن جایی که گرافن ماده ای غیر قابل نفوذ است پوشش رنگ بر پایه گرافن می تواند برای جلوگیری از فرسودگی، خوردگی و ایجاد زنگار بکار گرفته شود. پژوهشگران نشان داده اند محفظه های شیشه ای یا ظروف مسی با پوشش رنگ گرافنی می توانند برای نگهداری اسیدهای خورنده قوی استفاده شوند.

اقیانوس های آشامیدنی
گرافن می تواند به اتمام بحران جهانی آب کمک کند. غشاهای گرافنی می توانند به اندازه ای بزرگ تولید شوند که اجازه عبور آب را داده اما به اندازه کوچک باشند که نمک را از آب تصفیه کنند. به بیان دیگر، گرافن می تواند انقلابی در فناوری نمک‌زدایی ایجاد کند. بنابر یافته های پژوهشگران، گرافن نانومتخلخل ممکن است نقشی ارزشمند در تصفیه آب ایفا کند.