گزارشی از تولید لوازم التحریر با طرح های اسلامی ایرانی

از حدود یکی دو سال پیش، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی بر آن شدند تا به تولید لوازم‌ التحریر با مضامین و فرم ایرانی–اسلامی اقدام نمایند. این فعالیت که در قالب چند گروه غالبا غیردولتی شکل گرفته بود، تلاش کرد تا با خلق کاراکترهایی به الگوسازی صحیح برایکودکان و نوجوانان ایرانیبپردازد که در ادامه چند نمونه از این طرح‌ها عرضه می‌گردد.
مواجهه ما با غرب ابعاد گسترده ای دارد؛ از مواجهه در عرصه سیاست و اقتصاد گرفته تا مواجهه در عرصه علم و دانشگاه و تا مواجهه با محصولات فرهنگی و هنری. سبک زندگی که لایه رویین و بیرونی تمدن غرب است، نزدیک ترین و جذابترین بخش این تمدن است که به تهاجم به همه فرهنگ‌های غیرغربی برخاسته و طی فرایندی تدریجی و نرم، مخاطبان را به مصرف کالاهای مختلف در عرصه‌های پوشش، موسیقی، سینما، تغذیه، گیم و ده ها موضوع دیگر عادت می‌دهد تا از آن طریق بتواند ذهن و اندیشه مخاطبان خود را تسخیر کند. در این بین حوزه لوازم التحریر یکی از عرصه هایی است که این تقابل به نحوی عینی و ملموس در آن مشاهده می‌شود.
«اوضاع فرهنگی لوازم التحریر موجود در بازار اصلا مناسب نیست»؛
این را بسیاری از پدر و مادرهایی می‌گویند که این روزها برای خرید لوازم مدرسه فرزندان خود راهی بازار و فروشگاه‌ها شده‌اند. اول مهرماه هر سال کودکان ما با شور و اشتیاق پای به مدرسه می گذرانند تا با فرهنگ غنیایرانی و آموزه های دین مبین اسلام آشنا شوند، اما این درحالی است که آموخته های خود را بر دفترهایی ثبت می کنند که طرح جلد آنها تصاویری از قهرمانان هالیوود و کارتون هایی است که انحراف فکر و قلب کودکان وجوانان این مرز و بوم را نشانه گرفته است.
تا پیش از این تصاویر نقش بسته بر دفتر و کیف و کفش دانش آموزان گرفته بیشتر درباره کارتون‌های هالیوودی مثل بن‌تن و مرد عنکبوتی و انگری‌بردز بود، حالا چند سالی است که به اینها تصاویر خوانندگان و بازیگران هالیوود مثل «برتز»، «هانا مانتانا»، «جاستین بیر» و… هم اضافه شده است.
در همین رابطه محمد سرشار رییس حوزه هنری کودک و نوجوان می‌گوید: در حالی که نظارت بر کتاب‌ها، فیلم‌ها، پویانمایی‌ها و … با سازوکارهای مشخص قانونی اعمال می‌شود، متاسفانه بازار لوازم تحریر، به حال خود رها شده و براساس محصولات موجود در بازار می‌توان گفت عملاً نظارتی بر جنبه‌های فرهنگی لوازم تحریر نمی‌شود.
وی معتقد است که:«بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شخصیت‌های برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، به بازار اقلام مورد نیاز کودک و نوجوان وارد و نه تنها آثار هنری غیرمجاز، طرح جلد دفاتر مشق و جامدادی و دیگر لوازم تحریر را به تسخیر خود درآورده‌اند بلکه در مرحله‌ای هشدارآمیزتر، نشانه‌ها و نمادهای غیراخلاقی و گاه جنسی، از طریق لوازم تحریر، فضای ذهنی کودکان و نوجوانان را شکل می‌دهند».