تصفیه آب قبل از قرن بیستم

شاید بتوان گفت که تاریخچه تصفیه آب تا حد زیادی با تاریخچه زندگی بشر گره خورده است. رشد صنایع بشری باعث آلوده شدن بیشتر آب آشامیدنی شده است و ابداع روش های مختلف در طول قرن ها ، همواره نشان دهنده تلاش برای پاسخ انسان به آب پاک و خالص برای آشامیدن بوده است.
در عصر حاضر ، نگرانی ها در براه کیفیت آب آشامیدنی به مراتب افزایش یافته است. دانشمندان در طول سالها ، آلاینده های بیشتری را در منابع آب شیرین کشف کردند. امروزه ارتباط قوی بین آلودگی آب آشامیدنی و بسیاری از از مشکلات بهداشتی جوامع انسانی امری انکار ناشدنی است. تصفیه آب بعنوان یکی از فن آوری های سودمند در حل این مشکلات ، شناخته شده است.

روشهای اولیه تصفیه آب
اولین روش ، جوشاندن آب و یا قرار دادن فلز گرم در آب قبل از نوشدین آن بوده است. عبوردادن آب از شن و ماسه و یا زغال نیز از روشهای قدیمی تصفیه آب به حساب می آیند. قرنها بعد ، بقراط پدر علم پزشکی ، یک فیلتر ساده برای تامین آب آشامیدنی بیماران خود ابداع کرد. این فیلتر عبارت بود از یک کیسه پارچه ای که که بعدها به " کسیه بقراط " مشهور شد. بقراط آب را از این کیسه عبور می داد و به این ترتیب برخی از آلاینده های آب را حذف می کرد.
پس از قرون وسطی ، اولین آزمایشهای تصفیه آب توسط سرفرانسیس بیکن در سال 1627 انجام شد. شایعاتی مبنی بر اینکه آب دریا می تواند بعد از تصفیه ، خالص و تمیز شده و برای آشامیدن استفاده شود ، باعث شد تا وی به دنبال روشی برای تصفیه آب دریا باشد. متاسفانه روش پالايش کردن آب با عبور آن از شن وماسه نتوانست بعنوان یک آب شیرین کن ، عمل کند. اما این آزمایشات مقدماتی را برای دانشمندان بعدی فراهم کرد که به دنبال روشی برای تصفیه آب دریا باشند.

یک کشف بزرگ در تاریخچه تصفیه آب
با اختراع میکروسکوپ در دوران رنسانس ، نور آوری های علمی زیادی در امر پالايش پدید آمد. دانشمندان اکنون قادر بودند ذرات ریز مواد را در مایعاتی که قبلا پاک و خالص به نظر می رسیدند ، مشاهده کنند.
در میانه قرن 19 در لندن ، مقامات شهرها شروع به تلاش برای افزایش کیفیت آب آشامیدنی برای جلوگیری از گسترش وبا کردند. در مناطقی که فیلترهای شنی و ماسه ای برای تصفیه آب استفاده شده بود ، شیوع بیماری وبا تا حد زیادی کاهش یافت. با استفاده از میکروسکوپ ، وجود باکتری وبا در آب مورد تایید قرار گرفت.
در سال 1804 ، اولین تصفیه خانه شهری در اسکاتلند نصب شد. این تصفیه خانه ، به وسیله فیلترهای شنی ، آب را تصفیه می کرد.

کلر و حقایق آب آشامیدنی
کلر برای اولین بار بعنوان یک ماده شیمیایی با ارزش که باعث از بین بردن باکتری وبا می شد ، در لندن به رسمیت شناخته شد. با توجه به ماهیت این ماده ضد عفونی کننده و توانایی آن برای جلوگیری از مرگ و میرهایی که در اثر وبا وجود داشت، مقامات دولتی شروع به عرضه آب کلرزنی شده برای آشامیدن مردم نمودند. این روش موجب کاهش شدید مرگ و میر شد و پس از موفقیت این طرح در انگلستان ، در ایالت متحده امریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت.
از قرن بیستم تا کنون ، پیشرفت های فوق العاده ای در فن آوری های تصفیه آب آشامیدنی حاصل شده است اما با این حال هنوز هم نگرانی هایی وجود دارد. اگر چه تصفیه خانه های شهری ، بعنوان یک منبع تامین آب مصرفی سالم و بهداشتی مورد تایید هستند اما این تصفیه خانه ها هنوز قادر به حذف آلاینده هایی نظیر نیترات ، سرب ، آرسنیک و ... از آب آشامیدنی نیستند.
تکنولوژی هاي پالايش آب روز به روز در حال پیشرفت هستند و امروزه استفاده از تکنولوژی اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی ، یکی از بهترین روش های تصفیه آب آشامیدنی محسوب می گردد.
دستگاه های تصفیه آب خانگی ، در محل مصرف آب نصب می شوند و آب آشامیدنی را از هرگونه آلایندگی که ممکن است در آن وجود داشته باشد ، پاک می کنند.