آلودگی های موجود در آب کدامند؟

 آب بيش از سه‌چهارم سطح کره زمين را پوشانده است. ???? درصد از آب‌هاي موجود در اين سياره در اقيانوس‌ها و درياها انباشته شده‌اند، ليکن تنها حدود ?/? درصد از آب‌هاي موجود قابل شرب مي‌باشد. مقدار قابل توجهي از کل آب‌هاي سطح کره زمين به‌صورت مناطق قطبي، يخچال‌هاي طبيعي، رطوبت هوا و خاک مي‌باشد که عملاً غيرقابل دسترسي‌است و تنها ???? درصد از آن در رودخانه‌ها جاري بوده و يا به‌صورت درياچه‌هاي آب شيرين و منابع زيرزميني قرار گرفته‌اند و انسان‌ها آب آشاميدني خود را از اين منابع تأمين مي‌نمايند.

 

امروزه اين منابع محدود آب شيرين قابل دسترس در معرض انواع آلودگي‌هاي ميکروبي و شيميائي قرار گرفته، و آلاينده‌هاي فراواني از طريق فاضلاب‌هاي صنعتي و کودهاي شيميائي منابع حياتي انسان‌ها را به طور جدي تهديد مي‌نمايد.

 

?) متأسفانه با توسعه تمدن جديد و صنعتي شدن جوامع، فاضلاب‌هاي صنعتي، مواد سمي، (فلزات سنگين) و آلودگي‌هاي مضر که براي سلامتي موجود تهديد به حساب مي‌آيد، از قبيل اسيديته آزاد، مواد قليائي، گازهاي سمي، مواد راديواکتيو، ميکروارگانيسم‌هاي بيماري‌زا، چربي و روغن و... را وارد آب‌هاي شيرين قابل دسترس مي‌نمايند.

 

?) مواد شوينده که در عصر ما بسيار توسعه يافته و حجم وسيعي را تشکيل مي‌دهد، هر روز و هر ساعت از طريق چاه‌هاي فاضلاب وارد آب‌هاي زيرزميني گرديده و مولکول‌هاي کربن‌دار حلقوي (هيدروکربورها) موجود در آنکه به آساني قابل استحاله و تغيير نيستند، را وارد آب‌هاي زيرزميني مي‌گردانند و آلودگي شيميائي ايجاد مي‌نمايند. متأسفانه با تمام تلاشي که به عمل آمده در حال حاضر فقط ?? درصد از پاک کننده‌ها (دترجنت‌ها) در شرايط معمولي تجزيه مي‌گردند (جزء انواع تجزيه شونده مي‌باشند) و ?? درصد آن‌ها استحاله نمي‌گردد و مولکول‌هاي حلقوي کربن‌دار آن‌ها شکسته نمي‌شوند.

 

?) تصفيه‌خانه‌هاي آب شرب جهت مبارزه با آلودگي‌ها با اضافه کردن مقداري کلر که ارزان‌ترين و قابل دسترس‌ترين آنتي‌اکسيدان است، ميکروب‌ها و ويروس‌ها را در شرايطي خاص (نه به طور کامل) از بين مي‌برند. هنگامي که کلر به عنوان گندزدائي کننده در تصفيه آب به کار مي‌رود، در اثر ترکيب کلر با مواد آلي مثل اسيد هيوميک توليد تري‌هالومتان‌ها THMs يا هالوفرم‌ها را مي‌نمايد، تري‌هالومتان‌هاي اصلي عبارتند از: کلروفرم (CHCL3)، برمودي کلرومتان (CHBrCL2)، دي‌برموکلرومتان (CHBr2CL) و برموفرم (CHBr3). شواهدي در دست است که اين ترکيبات خاصيت سرطان‌زائي دارند، که براي سلامتي انسان‌ها جداً مضر تشخيص داده شده‌اند. در شکل تصفيه آب به‌صورت رايج اين‌گونه مواد همچنان در آب باقي مي‌مانند و کلر اضافي باقي‌مانده نيز اثر زيان‌آور خود را بر سلامتي انسان‌ها وارد مي‌سازد. در هر حال تصفيه‌هاي اوليه تأثير زيادي در رابطه با مقابله با آلودگي شيميائي و عناصر محلول در آب نمي‌توانند انجام دهند. فلزات مضر و نمک‌هاي زيان‌آور همچنان از طريق آب آشاميدني وارد بدن انسان‌ها مي‌گردند و اثرات تخريبي خود را به‌جاي خواهند گذاشت.

 

?) آب حاوي محلول نمک‌ها و فلزات زيان‌آور، که ميزان آن با: Electrical Conductivity, TDS Total Dissolved Solids، مشخص مي‌گردد، متابوليسم سلولي و سوخت و ساز سلول‌هاي بدن انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد و دررسيدن غذا و اکسيژن کافي به نسوج و بافت‌هاي بدن اختلال ايجاد مي‌نمايد. اين اختلال به‌صورت خستگي مفرط، ناراحتي‌هاي پوستي، ضعف در عضلات بدن، سردرد و... ظاهر مي‌گردد. مواد زائد آب در سيستم گردش خون به‌صورت رسوباتي در جداره رگ‌ها باقي مي‌مانند و موجب تصلب شرائين، فشار خون، کاهش کارائي کليه‌ها و کاهش ترشحات مفيد غدد بدن و نهايتاً سکته‌هاي قلبي، مغزي و ساير عوارض خطرناک مي‌گردند.

 

?) ميزان آب موجود در بدن انسان ?? درصد تا ?? درصد است که مقدار آن در خون ?? درصد مي‌باشد. آب سالم و بهداشتي آبي‌است که قادر به انجام مأموريت‌هاي ضروري براي حيات پرنشاط و سالم باشد. سوخت و ساز سلولي عمدتاً توسط آب صورت مي‌پذيرد و آب به طور دائم سلول‌ها و بافت‌ها را با حمل مواد غذائي تغذيه کرده و سپس مواد زائد آن‌ها را به خارج از بدن حمل مي‌کند، که در صورت اشباع بودن مولکول‌هاي آب از عناصر زائد اين توانائي کاهش مي‌يابد و عوارض آن به‌صورت‌هاي گوناگون در زندگي ما ظاهر مي‌گردد.

 

?) توجه به امر بهداشت آب آشاميدني و مضرات ناشي از آلودگي‌هاي مختلف آب در سالهاي اخير توجه همراهان تصفيه آب را به خود جلب نمود. آنان جهت پرهيز دادن از امراض و ناراحتي‌هاي ناشي از اين آلودگي‌ها، تلاش‌هاي خود را آغاز کردند. استفاده گسترده از سيستم‌هاي تصفيه اسمز معکوس و قيمت دستگاه تصفيه آب مناسب از نتايج اين فعاليت‌هاست. اسمز معکوس سيستمي‌است که با بهره‌گيري از قانون اسمز در طبيعت مي‌تواند آب‌هاي آلوده و ناسالم با عبور دادن از فيلتري مخصوص به نام (membrane) به آب سالم بهداشتي تبديل نمايد، که نزديک به مختصات استاندارد سازمان بهداشت جهاني (WHO) مي‌باشد. اين سيستم مولکول‌هاي آب را غربال کرده و مولکول‌هاي اشباع نشده و سالم را از مولکول‌هاي اشباع شده جدا مي‌نمايد. انواع ميکروب‌ها و ويروس‌ها که در اندازه‌هاي فيزيکي ??/? تا ? ميکرون مشخص مي‌گردد و همچنين انواع فلزات سنگين و نمک‌هاي زيان‌آور را به‌صورت پساب خارج مي‌نمايد و تنها به آب سالم و بهداشتي اجازه عبور و خروج از سيستم را مي‌دهد که قابل شرب و اطمينان‌آور است.